Vesikulkuneuvossa on pidettävä sellaista näkö- ja kuulotähystystä sekä nopeutta, että havaintojen avulla voidaan arvioida kokonaistilanne sekä yhteentörmäysvaara, karilleajovaara ja muut merenkululle aiheutuvat vaarat. Tähystämällä tulee myös havaita hädässä olevat alukset tai lentokoneet, haaksirikkoiset, hylyt ja hylkytavara ja muut turvallista navigointia vaarantavat tekijät.
Päällikön on aina arvioitava ja estettävä yhteentörmäämisen vaara. Päällikön on ryhdyttävä ajoissa ja turvallisesti kaikkiin toimenpiteisiin yhteentörmäämisen välttämiseksi.
Väistämissäännöt on määritelty meriteiden säännöissä, eikä niihin perehdytä tällä kurssilla tarkemmin. Huviveneen päällikön vastuun kannalta on kuitenkin olennaista muistaa väistämissääntöjen kohta, jossa todetaan, että pituudeltaan alle 20-metrinen alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.
Vesiliikennelaissa määritellään, että tällaisia ahtaita kulkuväyliä ovat kaikki Suomen aluevesillä olevat merenkulun turvalaittein merkityt väylät niiden leveydestä riippumatta.