Useissa hätätilanteissa vaaratilanne on päässyt kehittymään hitaasti ilman, että sitä on voinut huomata. Kun vaaran ensimmäiset näkyvät merkit on havaittavissa, tilanne on kuitenkin edennyt niin pitkälle, ettei pelastustoimille ole enää paljon aikaa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi tulipalo ja veden tulo veneen sisälle.
Moni tulipalo kehittyy veneessä hitaasti esimerkiksi siten, että kuumien tilojen päälle pääsee tihkumaan polttoainetta tai öljyä. Toinen yleinen palojen kehityskaari on, jos pakoputki tai muu kuuma paikka pääsee palamaan puhki. Tällöin puhki palaneen kohdan ympärillä oleva materiaali ensin kuumenee ja syttyy lopulta palamaan. Kun palo lopulta leimahtaa, leviää se räjähdysmäisen nopeasti. Tällöin täytyy päästä nopeasti pois veneestä ja usein ainoa pakopaikka on ympärillä oleva vesi.
Veneeseen voi päästä vettä monesta eri syystä. Tällaisia ovat muun muassa tekniset viat, kuten läpiviennin tai putken pettäminen, varalaidn ylittyminen tai vesitiiviiden luukkujen vuotaminen. Usein vesi kertyy ensimmäiseksi pilssiin tai muualle veneen rakenteisiin. Näistä sen havaitseminen ilman teknisiä apuvälineitä on vaikeaa.
Vesimäärän kasvaessa vene kulkee syvemmällä ja varalaita pienenee. Tämän seurauksena vettä pääsee kertymään yhä enemmän ja nopeammin. Kun vesi lopulta huomataan, sitä on jo niin paljon, ettei veden poistaminen ole enää helppoa. Äyskäröinti tai pilssipumppu eivät enää riitä valtaisan vesimäärän poistamiseksi, koska vettä tulee jatkuvasti enemmän kuin sitä saadaan poistetuksi.
Ikävän usein vene uppoaa varsin nopeasti sen jälkeen, kun tilanteen vakavuus on veneessä ymmärretty.