Mikäli keväällä on tarkoitus tehdä veneelle suurempia remontteja, on ne syytä huomioida jo syyshuollon yhteydessä mahdollisuuksien mukaan.
Usein sanotaan, että kevät yllättää veneilijän: Lumien sulamisen ja veneilykauden alkamisen välinen aika on usein ennakoitua lyhyempi ainakin, jos remontti on tarkoitus toteuttaa päivätöiden ohessa tee-se-itse -periaatteella. Urakoitsijoita käyttämällä omaa aikaa voi säästää, mutta niidenkin osalta on syytä olla liikkeellä ajoissa: kevätkunnostukset ovat venekorjaajien sesonkiaikaa, jolloin tilauskirjat voivat täyttyä nopeasti.
Remonttien osalta (ja muutoinkin kevätkunnostuksia suoritettaessa) kannattaa huomioida mahdollinen päivämäärä, jolloin veneet on viimeistään siirrettävä talvisäilytyskentältä pois. Vaikka remontit venyisivät suunnitellusta, lisäaikaa ei kaikissa paikoissa välttämättä ole tarjolla edes rahaa vastaan. Tässä on paljon vaihtelua talvisäilytyskenttien välillä. Osassa kentistä venettä voi maksua vastaan säilyttää kentällä vaikka koko kesän, toisissa paikoissa kenttien on oltava ehdottomasti tyhjiä määrättyyn päivämäärään mennessä.
Lumet muodostavat veneen alle usein ”altaan”, minne sulamisvedet kertyvät. Tämä ”allas” kannattaa pyrkiä ojittamaan aikaisessa vaiheessa ja tarpeen vaatiessa tehdä lumitöitä veneen ympärillä, jotta veneen alapuolisen maan kuivuminen ei tarpeettomasti viivästyisi. Tämä on tärkeää erityisesti, mikäli veneen pohjaa maalataan, vahataan tai muutoin kunnostetaan keväällä. Pohjan mahdolliset kunnostustyöt ovat huomattavasti mukavampia tehdä maan ollessa vedetön ja kuiva. Ojituksella saat siis helposti itsellesi lisäaikaa kevätkunnostusten toteuttamiseksi.
Keväällä on oikea aika tarkastaa myös veneen vakuutusten kattavuus. Onko vakuutusturva riittävä ja onko veneen vakuutusarvo yhä kohdallaan? Vakuutusarvoon vaikuttavat veneen ikääntyminen ja ennen kaikkea mahdolliset investoinnit varustukseen. Veneen varustelulla voi joissain tapauksissa olla merkittäväkin vaikutus veneen kokonaisarvoon. Yli- ja alivakuuttaminen ei kannata, joten realistinen arvio veneen kokonaisarvosta on vakuutusturvan kattavuuden kannalta oleellista.
Vakuutusturvan tarkastuksen yhteydessä on syytä liittyä myös Meripelastusseuran Trossi-jäseneksi, jos jäsenyys ei ole ollut voimassa jo aiemmin. Vakuutusturva ja Trossi-jäsenyys täydentävät toisiaan merkittävällä tavalla: useimmissa venevakuutuksissa on korvauksista rajattu pois kaikista todennäköisimmät avustustarvetta aiheuttavat tapaukset, kuten polttoaineiden loppumiset tai tekniset viat. Trossi-jäsenyyden vuosimaksu on erittäin edullinen verrattuna todennäköisiin hinauskustannuksiin, minkä vuoksi jäsenyysasiat kannattaa hoitaa kuntoon ajoissa. Vahingon satuttua asian hoitaminen on liian myöhäistä. Mikäli jäsenyysvuosia on jo takana, kannattaa ajoittain varmistaa jäsenveneen tunnistetietojen ajantasaisuus. Ajantasaisin tiedoin varmistat, että maksutonta avustuspalvelua on tarpeen vaatiessa saatavilla ilman tarpeettomia selvittelyjä.