Ennen vesillelaskua on syytä tarkistaa akkujen varaus. Monet veneilijät myös koekäyttävät moottoria maissa varmistaakseen sen toimivuuden. Tuolloin on kuitenkin huolehdittava jäähdytysveden saannista. Viimeistään koekäyttäminen paljastaa myös mahdolliset polttoaineongelmat, esimerkiksi jos puolityhjään polttoainetankkiin on päässyt kertymään liikaa kondenssivettä talven aikana.
Sesonkiaikana veneiden laskeminen on monilla talvisäilytyskentillä jatkuvaa toimintaa, ja tämän vuoksi vene on usein ajettava laskupaikalta laituripaikalle suhteellisen joutuisasti. Ainakin siis akkujen varaukseen on syytä kiinnittää huomiota jo ennalta. Mikään ei ole niin noloa kuin hyytynyt vene vesillelaskupaikalla hankaloittamassa samalla muiden veneiden vesillelaskua.
Veneen vesillelasku avaa uuden veneilykauden. Kuten syksyisinkin veneen noston yhteydessä, myös vesillelaskun toteuttaminen yhdessä naapuriveneilijöiden kanssa säästää usein selvää rahaa nosturikustannusten osalta. Lisäksi tuolloin on tarjolla myös apukäsiä, joista on aina hyötyä veneen vesillelaskun yhteydessä. Sinänsä vesillelasku tapahtuu hyvin samaan tapaan kuin vesiltä nostokin, nyt vain käänteisessä järjestyksessä: Nostokehikkoa on syytä käyttää veneen runkoon kohdistuvien rasitusten vähentämiseksi ja nostopisteet valitaan samalla periaatteella kuin veneen nostonkin yhteydessä. Lisäksi veneen keulaan ja perään on kiinnitettävä riittävän pitkät köydet, jolla ilmassa olevaa venettä on mahdollista ohjailla maista käsin.
Kun vene on vedessä, on ensimmäisenä syytä tarkastaa veneen vesitiiviys. Ensimmäinen tarkastus kannattaa tehdä jo ennen kuin nostoliinoja edes irrotetaan. Mikäli asiaan on varauduttu jo ennen vesille laskua mahdollistamalla esteetön näkyvyys pilssiin, saa veneen vesitiiveydestä hyvän käsityksen jo muutaman kymmenen sekunnin aikana. Vesillelaskua tarkastus ei siis juurikaan hidasta. Jos tuolloin veneessä paljastuu vakava vuoto, on vene mahdollista nostaa paikallaan olevilla liinoilla suoraan takaisin maihin ennen pilssin täyttymistä ja usein öljyisen pilssiveden pumppaustarvetta luontoon.
Mikäli vuotoja ei ilmene, kiinnitetään vene laituriin ja vasta sen jälkeen irrotetaan nostoliinat. Kun vene on kiinni laiturissa, käynnistetään moottori, varmistetaan moottorin jäähdytysveden saanti ja valvotaan edelleen veneen vesitiiviyttä. Mikäli kaikki vaikuttaa sekä veneen että moottorin osalta olevan kunnossa, siirretään vene laituripaikalleen. Tällä matkalla konekoppa kannattaa pitää mahdollisuuksien mukaan auki moottorin silmämääräisen valvonnan helpottamiseksi. Myös mittareita on syytä seurata tarkasti.
Osa veneilijöistä tekee pienen koeajolenkin heti vesillelaskun yhteydessä, osa vasta myöhemmin. Koeajolenkki on syytä tehdä kuitenkin ennen kesän ensimmäistä varsinaista venereissua ja valita reitti siten, että mahdollisten ongelmien ilmetessä vene on ankkuroitavissa turvallisesti ja muuta liikennettä haittaamatta. Ja kyllä, myös sen Trossi-jäsenyyden on syytä olla voimassa jo ennen koeajoa.
Pelastusliivien käyttö on tärkeää niin vesillelaskun yhteydessä kuin jo ensimmäisellä siirtomatkallakin laituriin. Usein veneilijät kokevat, että pelastusliivien käyttö on tärkeää lähinnä pitkillä venematkoilla ja isoilla selillä. Tärkeää se on sielläkin, mutta todennäköisemmin veteen putoaminen tapahtuu juuri laiturimanoveerausten yhteydessä liikuttaessa kannella, laitureilla ja niiden välillä. Lisäksi putoaminen veneen ja laiturin väliin johtaa helposti myös loukkaantumisiin, jolloin pelastusliivien merkitys helppona ja halpana henkivakuutuksena korostuu entisestään. Älä siis luule, ettei onnettomuuksia voisi tapahtua lyhyillä matkoilla!
Veneen kannattaa usein varustella vasta veneen ollessa vedessä. Toki tähän vaikuttaa varusteiden määrä ja laituripaikan sijainti, mutta vesillelaskun yhteydessä ylimääräiset varusteet ja muut tarvikkeet voivat olla veneessä vain tiellä ja hatiata samalla myös vesitiiviyden varmistamista. Usein varusteiden nostaminen samalla tasolla olevalta laiturilta veneeseen on myös ergonomisempaa kuin niiden nostaminen korkealla olevalle kannelle veneen ollessa vielä pukkien päällä maissa. Jokainen veneilijä löytää tähän kuitenkin itselleen parhaiten sopivan tyylin.
Kun vene on vedessä ja omalla laituripaikallaan, on viimeisenä kevätkunnostustoimenpiteenä jäljellä vielä talvisäilytyspukkien siirtäminen talvisäilytyskentältä kesävarastoon. Sen jälkeen avovesikausi on virallisesti avattu!