Veneissä on erityyppisiä peräsinohjausjärjestelmiä: perinteisiä vaijerivälitteisiä ohjausjärjestelmiä, kaapeliohjausjärjestelmiä, hydraulisia tai sähköhydraulisia ohjainlaitteita ja yksinkertaisimmillaan peräsintä käytetään pinnalla.
Läpiviennin laakerointiin lisätään yleensä voiteluvaseliinia rasvaprässillä. Muutoin ohjauslaitteiden tarkastus ja huolto onkin enemmän järjestelmäkohtaista.
Hydraulisissa järjestelmissä on tarkastettava ainakin hydrauliikkaöljyn riittävyys ja mahdolliset öljyvuodot. Järjestelmän valmistajan ohjeista löytyy myös suositukset sopivalle öljynvaihtovälille.
Vaijeriohjauksissa tarkastetaan ohjausvaijereiden eheys ja kireys. Erityisesti vaijerilinjoissa olevat jyrkät kulmat voivat aiheuttaa väsymismurtumia teräsvaijereihin ja vaijeria suojaavan kumipinnan murtuminen edesauttaa terässäikeiden altistumista korroosiolle. Vaurioituneet vaijerit on syytä uusia, investointi ei usein ole kovinkaan kallis.
Liukuvissa veneissä tavalliset trimmilevyt ovat ohjausjärjestelmiä, jotka myös vaativat säännöllistä huoltoa. Ohjausjärjestelmien tarkastuksen yhteydessä on syytä tarkastaa myös moottorin kaukohallintalaitteiden toimivuus ja mahdollinen huoltotarve. Mekaaniset osat vaativat ajoittain rasvausta kulumisen ehkäisemiseksi ja hallintalaitteen sujuvan toiminnan takaamiseksi.