Kun vene nostettu vedestä, ensimmäinen toimenpide on pohjan pesu. Se kannattaa tehdä välittömästi noston jälkeen, sillä veneen ollessa vielä märkä pohjaan kesän aikana tarttunut leväkasvusto irtoaa helpommin. Pohjan pesemiseen tarvitaan soveltuva harja ja painepesuri. Hermojakin on syytä varata: etenkin pinttyneen lian tai merirokon irrottaminen voi vaatia hinkkaamista. Kun pohja on puhdas, mahdolliset maalipinnan vauriot on helppo havaita. Myös anodien silmämääräinen kuntotarkastus kannattaa tehdä tässä vaiheessa ja uusia anodit tarvittaessa.
Suuri osa venemoottoreista on varustettu merivesijäähdytysjärjestelmällä. Tässä järjestelmässä merivesi jäähdyttää moottoria kiertämällä sen jäähdytyskanavissa ja poistumalla sieltä yleensä pakoputken kautta. Kehittyneempää versiota kutsutaan makeavesijäähdytysjärjestelmäksi. Siinä merivedellä jäähdytetään erillistä moottorissa kiertävää jäähdytysnestettä. Merivesi poistetaan lämmönvaihtimesta tässäkin tapauksessa yleensä pakoputken kautta. Mikäli veneessä on tällainen jäähdytysjärjestelmä ja se telakoidaan suolaisesta vedestä, pitää järjestelmä huuhdella makealla vedellä suolan poistamiseksi kaikista putkistoista ja kanavista. Järvillä tätä toimenpidettä ei tarvitse tehdä.
Kun järjestelmässä ei ole enää moottoria syövyttävää suolaa, syötetään moottoriin riittävän vahvaa pakkasnestettä suojelemaan kanavia ja putkistoja korroosiolta ja ennen kaikkea estämään nesteiden jäätyminen moottorissa. Makeavesijäähdytysjärjestelmän makeavesikierron tai köliputkijäähdytyksen osalta jäähdytysnesteet on hyvä vaihtaa syksyisin ja samalla varmistaa niiden pakkaskestävyys. Kun pakkasnesteen syöttäminen moottoriin on tehty, voi vesipumpun kumisen siipipyörän halutessaan irrottaa ja säilöä glykoliin talveksi. Tosin osassa moottoreita siipipyörä on niin halpa ostos, että veneilijät vaihtavat sen määräaikaishuoltona vuosittain. Mikäli siipipyörässä on havaittavissa mekaanisia vaurioita, se on syytä uusia.
Akut voidaan säilyttää veneessä tai varastossa. Mikäli akut pääsevät jäätymään talvella, ne voivat halljeta. Parhaat keinot estää akkujen jäätyminen on huolehtia niiden varauksesta tai säilyttää niitä lämpimässä paikassa. Etenkin pienemmissä veneissä akkujen irrottaminen onnistuu yleensä helposti. Mikäli akut säilytetään veneessä, on navat suositeltavaa suojata akkunaparasvalla ja varmistaa akun pinnan puhtaus. Myös muut veneen sähköliitokset on hyvä suojata tähän tarkoitetulla suoja-aineella talven ajaksi.
Varsinaisten huoltojen yhteydessä on lopulta tehtävä myös veneen lopullinen tyhjentäminen jäljellä olevista tavaroista. Pimeät talviset yöt ja hiljaiset talvisäilytyskentät ovat varkaille otollinen työskentely-ympäristö. Ensisijaisesti varkaita kiinnostavat kalliit ja helposti realisoitavissa olevat varusteet, kuten navigointielektroniikka ja perämoottorit. Paras tapa ehkäistä varkaus on säilyttää näitä varusteita mahdollisuuksien mukaan muualla, esimerkiksi kotona. Mikäli perämoottoria säilytetään veneessä, vakuutusyhtiöiden hyväksymällä pulttilukolla voi vaikeuttaa moottorin irrottamista niin paljon, että varas todennäköisesti valitsee helpomman kohteen. Tärkeää on myös lukita vene ja harkita tarkkaan, kannattaako tikkaita säilyttää veneen alla.