Useimmiten karilleajon seurauksena vakavimmilta vahingoilta kuitenkin vältytään ja avuntarve painottuu karilta irrotukseen ja mahdollisesti vaurioituneen veneen hinaamiseen lähimpään satamaan.
Jotta lisävaurioilta vältyttäisiin, on karilta irrotus syytä tehdä harkiten. Karikon geometriasta riippuu, mikä on järkevin irrotussuunta. Usein se on sama suunta, jota kautta karikkoon on päädyttykin. Joskus vene on kuitenkin saattanut lähestulkoon ylittää karikon, jolloin suunnitelmat luonnollisesti laaditaan tämän mukaisesti. Joka tapauksessa irrotussuunnan valinta on asia, jossa ei kannata tehdä liian hätiköityjä ratkaisuja. Parhaimmillaan vene irtoaa karilta yllättävänkin helposti, pahimmillaan veneelle aiheutuu irrotettaessa lisävahinkoja sen hankautuessa kiviä vasten.
Irrotuksessa on tärkeää käyttää riittävän pitkää köyttä rasitusten vähentämiseksi. Lisäksi köyden katkeamisvaara on aina muistettava. Kiristynyt köysi on katketessaan vaarallinen.
Veneen kallistaminen usein pienentää sen syväystä ja ylimääräisen ”lastin” siirtäminen pelastusalukseen edesauttaa irtoamista. Esimerkiksi noin 2000 kg:n painoisessa huviveneessä viiden henkilön evakuointi keventää venettä prosentuaalisesti jo merkittävällä tavalla – ja on lisäksi monissa tapauksissa nopeasti ja helposti toteutettava toimenpide.
Monet Meripelastusseuran karilta irrottamista veneistä pääsevät irrotuksen jälkeen jatkamaan matkaa omin voimin, osa taas vaatii mittaviakin korjauksia. On hyvin paljon tilanteesta kiinni, mitä seurauksia karilleajolla on.