Luku edistyminen
0% suoritettu

Merkittävä osa moottoriongelmista liittyy tavalla tai toisella polttoainesyötössä ilmeneviin häiriöihin. Polttoaine on voinut yksinkertaisesti loppua veneilijän virhearvioinnin seurauksena. Joskus virhearviointi on voinut tapahtua myös välillisesti: esimerkiksi kovassa kelissä polttoainetta on voinut kulua selkeästi tavallista enemmän ja lopputuloksena se loppuu kesken matkan.

Etenkin liukuvilla veneillä liikuttaessa vallitseva keli voi joskus estää liu’ussa ajon, jolloin kyntönopeuksilla kulutus meripeninkulmaa kohti voi hyvinkin yllättää kokeneemmatkin veneilijät. Usein tilanne on vielä sellainen, että vene teknisesti ja kenties omistajakin kestäisi aallokossa rynkyttämisen, mutta matkustajien sietokyky tulee yllättäen vastaan pakottaen pudottamaan nopeutta suunnitellusta.

Monien veneiden polttoainesäiliöissä polttoaine vaihtuu suhteellisen hitaasti verrattuna esimerkiksi autoihin. Talvikaudella minkäänlaista vaihtuvuutta ei välttämättä ole puoleen vuoteen ja kesälläkin vain harvalla veneellä ajetaan päivittäin, läheskään kaikilla ei edes viikoittain. Etenkin nykyisin laajassa käytössä olevat biopolttoaineet sakkautuvat vähitellen, jolloin tankkeihin kertyy suodattimet helposti tukkivaa mönjää.

Ongelmia ei välttämättä ilmene ajettaessa tyynellä kelillä, mutta aallokko saattaa hyvinkin saada sakat liikkeelle, jolloin suodattimet tukkeutuvat nopeasti ja moottori pysähtyy yllättäen. Usein vika olisi korjattavissa paikan päällä suodattimet vaihtamalla, mutta valitettavan harvalla veneilijällä on mukanaan varapolttoainesuodattimia.

Myös tankkeihin kertynyt kondenssivesi tuottaa joskus ongelmia, minkä vuoksi ainakin vedenerottimen tyhjennys olisi jokaisen veneilijän syytä hallita.

Muut polttoaineen syöttöön liittyvät viat ovat jo selkeästi harvinaisempia, mutta eivät tavattomia: joskus polttoaineen siirtopumppu on pettänyt tai järjestelmään on päässyt ilmaa polttoaineen loppumisen tai hyvin tyhjällä tankilla ajamisen seurauksena (eikä ilmauksessa ole onnistuttu tai sitä ei ole lainkaan osattu tehdä). Korkeapainepuolen viat ovat veneissä selkeästi matalapainepuolen vikoja harvinaisempia. Sellaistakin on tapahtunut, että siirtoletku on irronnut liitoksistaan tyhjentäen polttoainetankin veneen pilssiin. Tällaisessa tilanteessa moottorin sammumisen lisäksi myös tulipalovaara on todellinen.