Venepalo on onneksi harvinainen, mutta aina erittäin vakava onnettomuus.
Veneessä ei ole mahdollista ”paeta” tulipaloa, vaan kaikki matkustajat joutuvat hyvin nopeasti savun ja kuumuuden välittömään vaikutukseen. Mikäli paloa ei saada välittömästi hallintaan, joudutaan vene usein jättämään hyppäämällä veteen.
Moottoritila polttoainejärjestelmineen ja pakoputkineen on yksi riskikokonaisuus. Parhaiten riskiä voi pienentää hyvällä ja huolellisella huollolla. Tulipalo moottoritilassa on usein seurausta kuumien osien päälle vuotaneesta polttoaineesta. Pahimmillaan vuoto on voinut jatkua jo jonkin aikaa, jolloin polttoainetta on kertynyt pilssiin ja tulipalo saa veneen hetkessä ilmiliekkeihin.
Myös konehuoneen yleisen siisteyden vaaliminen on tärkeää palokuorman vähentämiseksi. Joskus palo voi saada alkunsa moottorin ylikuumentumisen seurauksena, jolloin ”märäksi” suunniteltu pakoputkisto ei kestä pakokaasun lämpötiloja tai kuumenee liikaa aiheuttaen tulipalon.
Toinen todennäköinen vaaranpaikka on veneen pentteri. Nestekaasu- tai spriikäyttöisillä liesillä ruoka tehdään yleensä avotulella. Pentterit ovat usein ahtaita ja palokuormaa on merkittävästi lieden välittömässä läheisyydessä. Joskus spriiliekki voi olla niin heikosti näkyvä, että se unohtuu inhimillisen erehdyksen seurauksena palamaan. Sellaisiakin tapauksia tunnetaan, missä tämän seurauksena liedelle on epähuomiossa asetettu jotain palavaa materiaalia.
Venepalo on aina niin vakava asia, että hälytys on tehtävä merellä meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000 tai sisävesillä yleiseen hätänumeroon 112.
Koska veneen jättäminen ja vedenvaraan joutuminen on todennäköistä, käytännössä myös muita hätämerkinantovälineitä on syytä käyttää lähellä mahdollisesti olevien veneiden huomion kiinnittämiseksi.